Už 34 rokov sa v Česku neotvoril jediný nový kameňolom. Pri súčasnej
legislatíve je to prakticky nemožné, tvrdia odborníci. Spotreba tejto
suroviny pritom rýchlo rastie a bude aj naďalej. Na českom trhu ho však
bude stále menej, ak štát neuvoľní podmienky ťažby.
Obrovské množstvo stavebného kameňa si vyžiada napríklad
vysokorýchlostný projekt Správy železníc. Niektoré úseky tratí sú
pripravené natoľko, že už od roku 2025 sa začne ich výstavba. Na to bude
potrebné kamenivo, a to najkvalitnejšie, ktoré je dokonale pevné,
trvanlivé, odolné voči mrazu, či má nízku nasiakavosť. Česko síce
disponuje zásobami kameniva, nemá ho však ako vyťažiť.
"Aj keď sa to môže zdať prekvapivé, obávam sa, že zabezpečiť kamenivo na
výstavbu vysokorýchlostných tratí bude omnoho zložitejšie, než
napríklad zabezpečenie nevyhnutných čipov," povedal generálny riaditeľ
Správy železníc Jiří Svoboda.
Dovoz väčšieho množstva suroviny zo zahraničia je vylúčený. Už aj tak
mimoriadne vysoké náklady presahujúce celkovo bilión korún by nákup
kameniva v okolitých štátoch výrazne predražil. "Navyše, aj ostatné
európske štáty majú s nedostatkom kameniva svojich starostí dosť," dodal
Svoboda. Napríklad Rakúsko dováža lacnejšie kamenivo práve z Česka. V
čase, keď sa rýchlotrate začnú stavať aj v Českej republike, môže cena
tejto suroviny prudko vzrásť.
Rovnaké problémy má aj české Riaditeľstvo ciest a diaľnic, ktoré
uviedlo, že aj materiál na výrobu asfaltových a betónových vozoviek z
českých zdrojov musí privážať zo stále väčšej diaľky. Nové cesty a
diaľnice sa tak predražujú. Ešte horšie je, že v krátkom čase tieto
suroviny už budú vyťažené a niektoré stavby sa budú dať zrealizovať iba v
prípade dovozu materiálu zo zahraničia, povedal hovorca Riaditeľstva
ciest a diaľnic Jan Studecký.
Ako vyplýva zo zistenia Českej geologickej služby, k doťaženiu kameňa a
štrkopieskov v niektorých miestnych lomoch by mohlo dôjsť už za päť
rokov. Pritom za kameň si Česi priplácajú nielen ako daňoví poplatníci,
ale aj ako kupci nových bytov. Stavebné materiály sa totiž na celkovej
cene stavby podieľajú v priemere 40 až 60 %.
Stavebné firmy sa preto snažia nájsť alternatívy. "Jednou z možností je
maximálne využitie recyklovaných materiálov," uviedla hovorkyňa
stavebnej firmy Eurovia Iveta Štočková. "Bohužiaľ, stále narážame na
technické predpisy, ktoré zatiaľ neumožňujú tieto recyklované materiály
využívať v plnej miere," dodala.
Legislatíva, ktorá podľa názoru oslovených spoločností rieši najmä
ochranu obyvateľov pred hlukom a prachom z ťažobných prác, pred
devastáciou krajiny alebo pred zaťažením komunikácií kamiónmi, sa bude
musieť zmeniť. Ministerstvo dopravy a priemyslu vidí riešenie v
pozmeňovacom návrhu novely zákona o líniových stavbách, ktorý práve
schvaľuje Poslanecká snemovňa.
Novela navrhuje zaviesť nový pojem "ťažobná infraštruktúra". Ten sa bude
týkať stavieb strategického významu, uviedol hovorca ministerstva
dopravy Filip Medelský. Novinka by mala zjednodušiť napríklad postup pri
odnímaní či obmedzení práv k pozemkom alebo stavbám, ako aj právo
vypovedať nájom.
(1 EUR = 24,496 CZK)